صفحه اصلی > سلامتی و مراقبتی : تست فشار خون و هر آنچه باید بدانید

تست فشار خون و هر آنچه باید بدانید

تست فشار خون

تست فشار خون فشار موجود در شریان‌ها را هنگام پمپاژ قلب اندازه گیری می‌کند. تست فشار خون ممکن است به عنوان بخشی از یک معاینه بهداشتی معمول یا به عنوان غربالگری فشار خون بالا، که فشار خون نیز نامیده می‌شود، انجام شود. برخی از افراد از مانیتورهای خانگی برای بررسی فشار خون خود در خانه استفاده می‌کنند.

آزمایش فشار خون بخشی معمولی از اکثر معاینات سلامت است.

اینکه چند بار باید فشار خون خود را چک کنید به سن و سلامت کلی شما بستگی دارد:

🔹افراد 18 تا 39 ساله با فشار خون مطلوب و بدون عوامل خطر بیماری قلبی باید حداقل هر 2 تا 5 سال یک بار آزمایش فشار خون بدهند.
🔹افراد 40 ساله و بالاتر -با خطر افزایش فشار خون – باید هر سال آزمایش فشار خون انجام دهند. عوامل خطر فشار خون بالا شامل چاقی و سیاه بودن است.
🔹افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، مانند فشار خون بالا یا پایین یا بیماری قلبی، ممکن است نیاز به آزمایش فشار خون بیشتر داشته باشند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) و سایر سازمان‌ها توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به فشار خون بالا فشار خون خود را در خانه کنترل کنند. بررسی منظم فشار خون در خانه به تیم مراقبت‌های بهداشتی شما کمک می‌کند تا بدانند آیا درمان شما موثر است یا خیر. ( بررسی فشار خون در خانه جایگزینی برای مراجعه به متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما نیست، کمک کننده است.)

ایده خوبی است که فشار خون خود را در خانه ثبت کنید. همچنین از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی بخواهید سالی یک بار دستگاه فشار خون شما را چک کند تا مطمئن شود که خوانش دقیقی دارید.

آزمایش فشار خون ساده، سریع و معمولاً بدون درد است. با این حال، کاف فشار خون، در حالی که باد می‌کند بازو را فشار می‌دهد. برخی افراد این را کمی ناراحت کننده می‌دانند. اما این احساس فقط چند ثانیه طول می کشد.

آمادگی برای تست فشار خون

معمولاً هیچ آمادگی خاصی برای آزمایش فشار خون لازم نیست. اما مراحل زیر ممکن است به اندازه گیری دقیق کمک کنند:

30 دقیقه تا یک ساعت قبل از آزمایش سیگار نکشید، ورزش نکنید و از کافئین استفاده نکنید. چنین فعالیت‌هایی باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود.
یک پیراهن آستین کوتاه بپوشید تا کاف فشار خون راحت‌تر دور بازوی شما قرار گیرد. یک آستین بالا زده که دور بازوی شما محکم باشد می‌تواند روی خوانش تاثیر بگذارد.
حداقل پنج دقیقه قبل از آزمایش روی صندلی استراحت کنید. پشت شما باید روی صندلی تکیه داده شود. سعی کنید آرام باشید و به چیزهای استرس زا فکر نکنید. زمانی که فشار خون شما اندازه گیری می‌شود صحبت نکنید.
در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید به تیم مراقبت‌های بهداشتی خود بگویید. برخی از داروها ممکن است بر فشار خون تأثیر بگذارند.

این آزمایش معمولاً در حالی انجام می‌شود که شما روی صندلی در موقعیتی راحت نشسته‌اید. پاها و مچ پاها را روی هم قرار ندهید. بازوی شما نیز باید به راحتی هم سطح قلب قرار گیرد.

کاف فشار خون دور قسمت بالای بازو و پایین کاف درست بالای آرنج باید قرار گیرد. مهم است که اندازه کاف مناسب باشد. اگر کاف خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، خوانش ممکن است نادرست باشد.

تست فشار خون

برای اندازه‌گیری دستی فشار خون، متخصص دستگاهی به نام گوشی‌پزشکی را روی شریان اصلی بازو قرار می‌دهد. و می‌تواند جریان خون را از طریق این دستگاه بشنود.
کاف با یک پمپ دستی کوچک باد می‌شود.
همانطور که کاف باد می‌شود، بازو را فشار می‌دهد. جریان خون از طریق شریان برای لحظه‌ای متوقف می‌شود.
متخصص دریچه‌ای را روی پمپ دستی باز می‌کند. این کار به آرامی هوا را از کاف خارج می‌کند و جریان خون را بازیابی می‌کند. متخصص به جریان خون و نبض گوش می‌دهد و فشار خون را ثبت می‌کند.
برای اندازه گیری خودکار فشار خون، کاف فشار خون به طور خودکار باد می‌شود و نبض را اندازه می‌گیرد. گوشی پزشکی استفاده نمی‌شود.

اگر فشار خون شما بالا یا پایین است، معمولاً به حداقل سه آزمایش فشار خون دیگر، با فاصله یک هفته یا بیشتر، نیاز دارید تا مشخص شود که آیا به درمان نیاز دارید یا خیر. فشار خون می‌تواند از لحظه به لحظه و روز به روز متفاوت باشد.

نتایج و اعداد

فشار خون بر حسب میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) اندازه گیری می‌شود. کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا فشار خون را به چهار دسته کلی تقسیم می‌کند. فشار خون ایده آل به عنوان فشار خون طبیعی طبقه بندی می‌شود.

فشار خون طبیعی. فشار خون کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است.
فشار خون بالا. عدد بالایی بین 120 تا 129 میلی‌متر جیوه است و عدد پایینی زیر 80 میلی‌متر جیوه است نه بالاتر.
مرحله 1 فشار خون بالا عدد بالایی بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا عدد پایینی بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.
مرحله 2 فشار خون بالا عدد بالایی 140 میلی متر جیوه یا بالاتر یا عدد پایینی 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است.
فشار خون بالاتر از 180/120 میلی متر جیوه به یک موقعیت اورژانسی یا بحران فشار خون در نظر گرفته می‌شود.

در اینجا نگاهی به دسته بندی فشار خون و معنای آنها می اندازیم. ( عکس)

* محدوده ممکن است برای کودکان و نوجوانان کمتر باشد. اگر نگران هستید که فرزندتان فشار خون بالا داشته باشد، با متخصص بهداشت کودک خود صحبت کنید.

تست فشار خون

اگر فشار خون بالا دارید، ایجاد چند تغییر در سبک زندگی می‎‌تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

✔نمک را که به آن سدیم نیز می‌گویند، کاهش دهید. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان سالم بیش از 2300 میلی گرم (میلی گرم) سدیم در روز مصرف نداشته باشند. در حالت ایده آل، بیشتر بزرگسالان باید نمک را به کمتر از 1500 میلی گرم در روز محدود کنند. مقدار نمک موجود در غذاهای فرآوری شده مانند سوپ های کنسرو شده و غذاهای منجمد را بررسی کنید.

✔غذاهای سالم بخورید. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید. کمتر چربی اشباع شده مصرف کنید.
✔از مصرف الکل اجتناب کنید یا آن را محدود کنید. الکل می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. اگر مصرف الکل را انتخاب می‌کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این یعنی حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان و حداکثر دو نوشیدنی در روز برای مردان.
✔سیگار نکشید و از تنباکو استفاده نکنید. اگر به کمک نیاز به ترک سیگار دارید، از تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد استراتژی‌هایی که می‌تواند کمک کند بپرسید. همچنین سعی کنید از دود سیگار خودداری کنید.
✔وزن مناسبی داشته باشید. داشتن وزن بیش از حد یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. از دست دادن حتی چند پوند می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. از متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید که وزن مناسب برای شما چیست.
✔فعالیت بدنی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. فعال ماندن به کاهش فشار خون و مدیریت وزن کمک می‌کند. توصیه می‌شود بیشتر بزرگسالان سالم حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا 75 دقیقه ✔فعالیت هوازی شدید در هفته یا ترکیبی از این دو داشته باشند.
✔خوب بخوابید خواب ناکافی ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی و سایر شرایط سلامتی را افزایش دهد. بزرگسالان باید روزانه 7 تا 9 ساعت خواب داشته باشند.
✔اگر تغییرات سبک زندگی با موفقیت فشار خون شما را کنترل نکند، پزشک شما ممکن است یک یا چند دارو را پیشنهاد کند.

پست های مرتبط

COVID ویروس کرونا چه مدت در بدن شما باقی می‌ماند؟

بعد از مبتلا شدن به ویروس کرونا تا چه مدت عفونی هستید؟…

۱۹ تیر ۱۴۰۳

نکاتی برای اندازه گیری صحیح فشار خون

اینکه آیا فشار خون بالا دارید یا خیر را یک پزشک متخصص…

۱۹ تیر ۱۴۰۳

طبق نظر متخصصان پوست چه مدت باید دوش بگیرید

هیچ چیز مثل یک دوش طولانی و آب گرم به ما احساس…

۱۹ تیر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید