صفحه اصلی > سلامتی و مراقبتی : انواع لایه برداری پوست – معرفی 11 لایه بردار شیمیایی

انواع لایه برداری پوست – معرفی 11 لایه بردار شیمیایی

وقتی صحبت از احیای پوست می‌شود، لایه برداری پوست رایج ترین درمان زیبایی در دنیای پوست است.
 لایه برداری شیمیایی روشی قابل تنظیم برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی از جمله آکنه، لکه‌های ناشی از افزایش سن، تغییر رنگ، خطوط و چین و چروک‌های ظریف، ملاسما و حتی روزاسه است.

لایه برداری پوست چیست و چگونه انجام می‌شود؟

شماهم دوست دارید پوست خود را به جوان ترین حالت خودش برگردانید؟ لایه برداری پوست در اینجا می‌تواند موثر واقع شود و ظاهر پوست را بهبود بخشد. در این درمان، یک محلول شیمیایی روی پوست شما قرار گرفته و سلول‌های مرده و فرسوده پوست را در خود حل کرده و پوستی با سلول‌هایی جدید و سالم برای شما حاصل می‌آورد. اگر شما هم برای بهبود پوست خود همه چیز را امتحان کرده اید، اما به نظر می‌رسد از هیچ چیز جواب نمی‌گیرید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که برای یک لایه برداری شیمیایی وقت بگذارید.

با لایه برداری شیمیایی می‌توان:

خطوط ریز زیر چشم و اطراف دهان را کاهش دهید
چین و چروک‌های ناشی از آسیب آفتاب و پیری را درمان کنید
ظاهر اسکارهای خفیف را بهبود ببخشید
انواع خاصی از آکنه را درمان کنید
لکه‌های ناشی از افزایش سن، کک و مک و لکه های تیره (ملاسما) به دلیل بارداری یا مصرف قرص‌های ضد بارداری را کاهش داد
ظاهر و احساس پوست را بهبود بخشید
همچنین مناطق آسیب دیده از نور خورشید ممکن است پس از لایه برداری شیمیایی بهبود یابد.

بسته به نیازهای شما و میزان حساسیت پوستتان، پاسخ ها و گزینه‌های زیادی برای لایه برداری صورت وجود دارد. پس برای به دست آوردن بهترین نتیجه، مهم است که در مورد انواع مختلف لایه برداری شیمیایی خوب تحقیق کنید. یا بهتر از آن، با یک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید. مراقبت از پوست را نباید ساده انگاشت، بنابراین تا جایی که می‌توانید از آن آگاهی کسب کنید، به خصوص زمانی که نوبت به استفاده از محلول‌های شیمیایی می‌رسد.

  • در کل  3 نوع لایه برداری سطحی، متوسط ​​و عمیق وجود دارد:

لایه برداری سطحی و متوسط ​​معمولاً بی خطر هستند، البته تا زمانی که به درستی انجام شوند. این نوع لایه برداری‌ها دائمی نیستند و نیاز به تکرار دارند.

لایه برداری عمیق، باعث تحریک بیشتری می‌شود اما ماندگاری بیشتری نیز دارد.

در لایه برداری سطحی:
سلول‌های پوست از لایه بالایی پوست (اپیدرم) برداشته می‌شوند.
محلولی که روی پوست مالیده می‌شود و برای چند دقیقه باقی می‌ماند.
ممکن است تا چند ساعت بعد پوست شما سفت شود.
درمان منظم برای حفظ اثرات مورد نیاز است.

در لایه برداری متعادل:
سلول‌های پوست از لایه های بالایی و میانی پوست برداشته می‌شوند.
محلولی که روی پوست مالیده می‌شود و برای چند دقیقه باقی می‌ماند.
ممکن است وقتی روی صورتتان است احساس سوزش کنید.
پوست شما ممکن است تا چند روز بعد ملتهب یا قرمز شود.
ممکن است تا 6 هفته طول بکشد تا پوست شما به حالت عادی برگردد.
درمان هر 6 تا 12 ماه برای حفظ اثرات مورد نیاز است.

در لایه برداری عمیق
لایه های عمیق تر پوست را تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
برای بی حس کردن، ممکن است به یک بی حس کننده موضعی و آرام بخش نیاز باشد.
محلولی که روی پوست مالیده می‌شود به مدت 30 دقیقه یا بیشتر باقی می‌ماند.
قلب و فشار خون شما باید تحت نظر باشد زیرا ماده شیمیایی مورد استفاده (فنل) می‌تواند بر قلب و کلیه شما تأثیر بگذارد.
التهاب می تواند تا 2 هفته و قرمزی تا 3 ماه ادامه داشته باشد.
اغلب پوست را روشن می‌کند، بنابراین برای افرادی با پوست‌های تیره تر مناسب نیست.
اثرات طولانی مدت دارد بنابراین معمولاً نیازی به تکرار ندارد.

راهنمای سریع در مورد انواع مختلف لایه بردارهای شیمیایی و نحوه اثربخشی آنها :

🔵 لایه برداری شیمیایی گلیکولیک
از بین تمام لایه‌برداری‌های موجود، لایه‌بردار گلیکولیک، به دلیل داشتن ساختار مولکولی کوچک، به عمق پوست شما نفوذ می‌کند، بنابراین بهترین لایه بردار برای لایه‌برداری است. همچنین برای بازگرداندن درخشش سالم به پوست سالخورده نیز خوب است. اسید گلیکولیک با حل کردن سلول‌های مرده پوست در خود، پوستی با سطح صاف‌تر ایجاد می‌کند.

لایه‌برداری‌ با گلیکولیک در دوزهای مختلف انجام می‌شود و بسته به میزان قوی بودن، تأثیر متفاوتی روی پوست دارد.

🔵لایه برداری لاکتیک

اگر پوست شما حساس است، برخی از لایه برداری‌های موجود در این لیست ممکن است آن را تحریک کند. پس باید به دنبال یک لایه برداری شیمیایی سبک، مانند لایه بردار لاکتیک باشید. همانطور که از نام آن پیداست، لایه بردار لاکتیک از شیر حاصل می‌شود. این لایه بردار نه تنها برای پوست‌هایی که به راحتی تحریک می شوند ملایم است، بلکه برای پوست‌های خشک نیز رطوبت بخش است.

🔵 لایه برداری بتا
اگر شما از آن دسته افراد هستید که جوشهای مشکل دار دارید، لایه بردار بتا می‌تواند به شما کمک کند.این نوع لایه بردار حاوی اسید سالیسیلیک است که برای لایه برداری و کنترل چربی عالی است. اسید سالیسیلیک همچنین از باکتری‌هایی که باعث جوش‌های آکنه می‌شوند جلوگیری می‌کند و می‌تواند پوستی را که در جستجوی آن بوده‌اید به شما بدهد.

🔵 لایه بردارهای احیا کننده
اگر تا به حال لایه برداری شیمیایی انجام نداده‌اید، لایه برداری احیا کننده انتخاب خوبی برای شروع است زیرا کمتر پوست را تحریک می‌کند. این نوع لایه بردارها از اسید سیتریک، اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و رتینول برای روشن کردن رنگدانه‌های پوست و بهبود کیفیت کلی آن استفاده می‌کند.

🔵 لایه برداری متعادل کننده رنگدانه
مانند لایه برداری احیا کننده، لایه بردار متعادل کننده رنگدانه نیز از طریق یک سری اسیدها برای روشن کردن رنگدانه‌های پوست عمل می‌کند. در این نوع لایه برداری می‌توانید از شر لکه‌های قهوه‌ای خلاص شوید، ( البته انتظار نداشته باشید که با اولین جلسه لک‌های شما از بین بروند! شما باید چند بار لایه برداری کنید تا این کار موثر واقع شود.)

🔵لایه برداری رتینول
رتینول شکلی از ویتامین A است که در محصولات مراقبت از پوست استفاده شده و استفاده از آن باعث رشد سلول‌های پوست می‌شود. رتینول به دلیل اندازه مولکولی کوچکش می‌تواند به لایه‌های عمیق‌تر پوست شما نفوذ کند. و از آنجایی که سلول‌های زنده پوست شما در عمق هستند، رتینول وقتی به این سطح می‌رسد آنها را تشویق به رشد و تجدید می‌کند. لایه بردار رتینول همچنین می‌تواند به باز کردن منافذ شما و کاهش شیوع آکنه به شما کمک کند. اگر پوستی جوان، آبرسانی شده و شاداب می‌خواهید، نگرانی‌های پوستی خاص تری از جمله آکنه یا علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک دارید لایه بردار رتینول، برای شما گزینه‌ای ایده آل است.

🔵لایه برداری ماندلیک
اسید ماندلیک یک ماده ضد پیری در دنیای مراقبت از پوست است. که با از بین بردن پیوندهای کوچکی که سلول‌های پوست را در کنار هم نگه می‌دارند، چرخش سلولی را تسریع و به از بین بردن پوست مرده روی سطح پوست که می‌تواند منجر به کدر شدن چهره و همچنین خطوط ریز شود کمک کند. همچنین ساخت کلاژن را که یکی از بلوک‌های ساختمانی شبکه حمایتی پوست است تقویت می‌کند. اسید ماندلیک و سایر آلفا هیدروکسی اسیدها به طور کلی ظاهر خطوط و چین و چروک‌های ظریف را ملایم تر می‌کنند و بافت پوست را بهبود می‌بخشند.

🔵لایه برداری ویتامین C

ویتامین C یکی از شناخته‌شده‌ترین دفاع‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد (مانند آلودگی، اشعه‌های خورشید و دود سیگار) است. پوست در برابر رادیکالهای آزاد توانایی خود را برای از بین بردن سلول‌های مرده خود از دست داده و ظاهری کدر و ناهموار ایجاد می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان اثر رادیکالهای آزاد را خنثی و از اکسید شدن آنها بر روی پوست شما جلوگیری کند. این لایه برداری همچنین می‌تواند در کاهش آکنه موثر باشد، زیرا منافذ پوست را عمیقا تمیزکرده و یک عمل ضد باکتریایی برای جلوگیری از ظاهر شدن مجدد آنها ارائه می‌دهد. اسید موجود در ویتامین C همچنین به عنوان یک عامل سفید کننده نیز می‌تواند به بازگرداندن رنگ نامتعادل پوست و محو شدن لکه‌ها کمک کند.

🔵لایه برداری TCA
لایه بردار TCA نوعی لایه برداری شیمیایی است که از محلولی حاوی تری کلرواستیک اسید برای برداشتن خارجی‌ترین لایه‌های پوست استفاده می‌کند. این نوع لایه برداری به طور معمول در کلینیک یا مطب پزشک انجام می شود و می‌تواند برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی، از جمله جای آکنه، آسیب آفتاب، چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون استفاده شود. لایه برداری TCA را می‌توان در عمق‌های مختلف از سطحی تا عمیق انجام داد.

🔵لایه برداری بیورویتالیزاسیون (PRX-T33)

لایه برداری بیورویتالیزاسیون (PRX-T33) روشی است که در آن از یک ماده شیمیایی برای جوانتر نشان دادن پوست شما استفاده می‌کنند. لایه برداری بیورویتالیزاسیون PRX-T33 نسخه بهبود یافته لایه برداری TCA است و می‌تواند برای درمان آسیب های ناشی از نور خورشید، خطوط ریز و چین و چروک استفاده شود.

🔵لایه برداری VI
لایه برداری VI یک لایه بردار شیمیایی داخلی و با عمق متوسط ​​است که به اصلاح علائم پیری روی پوست کمک می‌کند. این درمان نشان داده است که قابلیت این را دارد تا خطوط ریز، چین و چروک، هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره) و اسکارهای آکنه را در کمترین زمان کاهش دهد. لایه برداری VI به اندازه کافی ملایم است و می‌تواند روی صورت، سینه و پشت شما انجام شود.

چه نوع لایه برداری پوست را باید انجام دهم؟

 هنگام تعیین اینکه کدام لایه برداری شیمیایی برای شما بهترین است، وضعیت پوست، نوع پوست و نگرانی‌های شما باید در نظر گرفته شود.  چرا که هر فردی نیازهای متفاوتی خواهد داشت که نیاز به درمان اختصاصی دارد، اما به طور کلی، انواع خاصی از لایه بردارهای شیمیایی برای هدف قرار دادن شرایط خاص پوست طراحی شده‌اند. 
برای مثال در مورد آکنه، بهترین گزینه لایه برداری سطحی با محلول شیمیایی اسید گلیکولیک یا غلظت سبک TCA است. این روش لایه برداری می‌تواند آکنه را کنترل کند و جوش‌ها و لک‌ها را از بین ببرد. لایه برداری BHA نیز معمولا برای درمان آکنه استفاده می‌شود، اگرچه می‌تواند باعث قرمزی و تحریک پوست‌های حساس شود.
یا وقتی صحبت از کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک می شود، لایه برداری جسنر، لایه برداری شیمیایی ماندلیک و لایه برداری شیمیایی رتینول همگی گزینه های عالی هستند.

آیا می توانم لایه برداری شیمیایی را در خانه انجام دهم؟
اگر می خواهید لایه برداری شیمیایی را در خانه انجام دهید، بهتر است با یک متخصص پوستبا مشورت کنید تا متوجه شوید کدام نوع لایه برداری شیمیایی برای روتین مراقبت از پوست شما ایمن و موثر خواهد بود. هر لایه برداری شیمیایی که در خانه استفاده شود باید ملایم و سطحی باشد. بسیار مهم است که ناحیه درمان را بیش از حد لایه برداری نکنید، زیرا این امر می‌تواند باعث تحریک و آسیب به پوست شود. اگر از لایه بردار شیمیایی در خانه استفاده می‌کنید، حتماً دستورالعمل هایی را که متخصص پوست به شما داده است، دنبال کنید تا از عوارض جانبی درمان جلوگیری کنید.
پست های مرتبط

خطر بیماری قلبی با ویتامین B

بر اساس تحقیقات جدید، سطوح بالای نیاسین، ویتامین B3، که در بسیاری…

۲ مرداد ۱۴۰۳

هر چند وقت یک بار باید فشار خون خود را اندازه بگیرید

وقتی ناراحت می‌شوید ممکن است احساس کنید که قلب‌تان می‌تپد، دمای بدنتان…

۲ مرداد ۱۴۰۳

پیشگیری از آلزایمر

چند سال اخیر تحقیقات آلزایمر باورنکردنی بوده است و کارشناسان ظاهراً به…

۲ مرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید