صفحه اصلی > مراقبتی : 10 نکته مهم برای پاکسازی پوست و انجام فیشال در خانه

10 نکته مهم برای پاکسازی پوست و انجام فیشال در خانه

چطور بعد از پاکسازی پوست و شستشو صحیح آن، در خانه فیشال انجام دهیم؟ پاکسازی پوست صورت بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست شما است. و در حالی که ممکن است ساده به نظر برسد، نیاز به زمان و توجه دارد. چرا که انجام صحیح آن می تواند بین درخشان شدن پوست و بروز آکنه تفاوت ایجاد کند.

در این مقاله نکات بیان شده توسط یک متخصص پوست در مورد نحوه شستن صورت و اینکه چرا نحوه انجام این کار بسیار مهم است را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. همچنین به شما خواهیم گفت چطور بعد از  شستشو صحیح پوست، در خانه فیشال انجام دهید.

چه مواقعی باید پوست خود را پاکسازی کنیم؟

بسیاری بر این باورند که برای پاک کردن آرایش یا زمانی که پوست صورتشان کثیف به نظر می رسد، فقط باید صورت خود را بشویند! درصورتی که متخصصان بر این باورند فرقی نمی‌کند نوع پوست، بافت یا وضعیت فعلی پوست شما چه باشد به هرحال روتین پاکسازی شبانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 «پاک کردن پوست، به روتین مراقبت از پوست شما کمک کرده و همچنین از پوست در فرآیندهای بازسازی و نوسازی در طول شب حمایت می‌کند.»

برای شروع آماده‌اید؟ این مراحل شستشوی صورت را طبق نظر متخصصین پوست را دنبال کنید.

نحوه شستن صحیح و پاکسازی پوست صورت: 12 مرحله برای داشتن پوستی شاداب و تمیز

  • ابتدا تمام آرایش خود را به درستی پاک کنید
    قبل از شروع عمل پاکسازی، به خصوص قبل از خواب، از یک پاک کننده ملایم آرایشی استفاده کنید.

«منافذپوست صورت در شب وظیفه دفع سموم  را به عهده دارند و اگر مسدود شوند، روند دفع سموم سلولهای پوستی به طور کلی ذچار اختلال می‌شود.»

فاروما نکته برای منافذ مسدود شده، روش پاکسازی مضاعف را امتحان کنید.! این روش دو مرحله ای شامل: استفاده از روغن طبیعی (مانند کرچک، زیتون یا آفتابگردان) برای از بین بردن کثیفی + سپس شستشوی ملایم صورت برای پاک کردن چربی است.

برای پاک کردن دور چشم یک سواب پنبه‌ای را در میسلار واتر، پاک کننده آرایشی یا روغن‌های طبیعی آغشته کنید.سواب پنبه ای به شما کمک می‌کند تا به آرامی و بدون فشار دادن با پوست نازک دور چشم خود برخورد کنید.

  • برای تمیز کردن صورت خود از صابون خشن استفاده نکنید
    صابون‌های معولی می‌توانند تعادل pH پوست شما را تغییر دهند که این امر امکان رشد باکتری و مخمرهای بیشتری را فراهم می‌کند.( در صورت استفاده از صابون باید به طور خاص برای صورت فرموله شده باشد)
  • از آب ولرم استفاده کنید
    بیایید یک افسانه را کنار بگذاریم: منافذ پوست شما در نیستند. آب گرم آنها را باز نمی‌کند و آب سرد آنها را نمی‌بندد. حقیقت این است: دمای زیاد آب می‌تواند باعث تحریک پوست شود، بنابراین بهتر است دمای متعادل را رعایت کنید.

همچنین ممکن است بپرسید: “آیا می توانم صورتم را فقط با آب بشوییم؟” با توجه به نتایج مطالعات آکادمی پوست آمریکا، جواب شما منفی است بهتر است از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. چرا که می‌تواند به پاکسازی پوست از آلودگی، مواد زائد و چربی کمک کند.

  • هنگام لایه برداری ملایم برخورد کنید و تا حد امکان سراغ شوینده‌‎های اسکراب دار نروید.
    اسکراب می‌تواند سد محافظ طبیعی پوست را از بین ببرد. بهترین راه برای تمیز کردن پوست این است که با نوک انگشتان خود آن را به مدت حداقل یک یا دو دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

درصوت نیاز به لایه بردارها و اسکراب، برای لایه برداری، به دنبال موادی در پاک کننده‌های خود باشید که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک یا آنزیم‌های میوه‌ای هستند.  این محصولات به مدت 60 تا 90 ثانیه رو پوست منافذ پوست را پاک می‌کنند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و درخشندگی سالمی ایجاد می‌کنند.

  • زیاده روی نکنید
    پوست شما دارای یک سد طبیعی است که از آن محافظت و به حفظ رطوبت آن کمک می‌کند، شستشوی بیش از حد سخت یا استفاده زیاد از برخی محصولات می‌تواند به لایه بیرونی پوست آسیب برساند.

یکی از نشانه های لایه برداری بیش از حد، حساسیت پوست است. که می‌تواند باعث تحریک، جوش و حتی احساس سوزش در هنگام استفاده از محصولات شود.

شوینده‌هایی که باید از آنها اجتناب کنید
صابون‌های معمولی
شوینده معطر یا رنگ دار
پاک کننده‌های خشن و کف زا
پاک کننده‌های لایه بردار روزانه

 

  •  از اسفنج‌ و ابزارهای آرایشی غیرضروری بگذرید
    میزان باکتری‌هایی که روی اسفنج‌های آرایشی تجمع می‌کنند، دلیلی بر این است که این اسفنج‌ها ممکن است ایده خوبی نباشند، مگر اینکه در تمیز کردن مداوم آن‌ها در محلول سفیدکننده کوشا باشید.
  • گردن و خط فک خود را موقع شستشو از یاد نبرید
    خط فک و گردن شما در معرض آلودگی و تجمع زباله هستند. و آنها نیز به عشق و تمیز شدن نیاز دارند.

هنگامی که صورت خود را با ماساژ پاکسازی می‌کنید، انگشتان خود را به آرامی با یک حرکت رو به بالا مالش دهید تا خون به خوبی به گردش بیفتد و پوست سفت و طبیعی بماند.

این جزء ماساژ می تواند به آرامش کمک کند و به صورت شما استراحت عضلانی لازم را از یک روز پر استرس بدهد.

  • با یک حوله نرم صورت خود را خشک کنید
    وقت آن است که در مورد خشک شدن به صورت طبیعی در هوا تجدید نظر کنید. ماندن آب روی صورت شما آن را هیدراته نمی کند! در واقع، آب باقی مانده بر پوست صورت تبخیر می‌شود، که این خود می‌تواند پوست شما را منجر به خشکی کتد. پس به آرامی از یک حوله نرم و ضد میکروب استفاده کنید در اطراف ناحیه حساس زیر چشم بسیار محتاط باشید.
  • چه ساعتی باید صورتم را در شب بشورم

تحقیقات نشان داده که حفظ ریتم شبانه روزی پوست می‌تواند به محافظت از آن در برابر آسیب کمک کند. یک دور صبح بعد از بیدارن شدن و یک دور در هنگام غروب خورشید صورت خود را بشویید. ( درصورتی که بعد از آن تا شب مطمئن باشید آلودگی محیطی روی پوستتان نمی‌شیند و با پوست آلوده نمی‌خوابید.)

  • از مقدار توصیه شده استفاده کنید
    اگر تعجب می‌کنید که چرا پاک‌کننده‌تان آن‌طور که وعده داده شده کار نمی‌کند، مقدار استفاده خود را بررسی کنید. (برای پاک‌کننده‌های گران‌تر، ممکن است وسوسه شوید برای صرفه‌جویی در هزینه کمتر از مقدار توصیه شده استفاده کنید!) روی محصولات اغلب آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند تا مطمئن‌ترین و مؤثرترین مقدار را برای استفاده عموم را بیابند. پس در صورت شک، برچسب محصول را بخوانید تا مقدار توصیه شده را بیابید.
  • بعد از شستشو از یک تونر استفاده کنید
    بسیاری از افراد اغلب از اهمیت اتفاق بعد از شستشو به غافل می‌شوند: تعادل مجدد پوست!

تونرها فرمول‌های سبک و مایعی هستند که در اصل برای تنظیم مجدد pH پوست شما استفاده شده و می‌توانند پوست شما را در برابر باکتری‌ها و آسیب محافظت کنند. اکنون، بسیاری از تونرها دارای مزایای اضافی نیز هستند که نگرانی‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند.

در تونر خود به دنبال مواد زیر باشید:

گلاب که خاصیت ضد پیری دارد
بابونه که به خاطر خواص آرام بخشش معروف است
اسید سالیسیلیک برای کمک به مبارزه با آکنه

 

 فیشال در خانه

بعد از انجام شستشو صحیح اگر قصد فیشال دارید نوبت به لایه برداری می‌رسد:

لایه برداری به حذف سلول‌های مرده پوست از سطح پوست شما کمک می‌کند و باعث می‌شود در ادامه، محصولاتی که استفاده می‌کنید به درستی جذب شوند.

چند نوع لایه بردار وجود دارد:

  • لایه‌بردارهای فیزیکی شامل محصولاتی مانند اسکراب‌های صورت، ابزارهای میکرودرم ابریژن خانگی یا تیغه‌های درما پلنینگ هستند.
  • لایه بردارهای شیمیایی اسیدهایی مانند لاکتیک یا گلیکولیک هستند که به حل شدن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند.

توجه داشته باشید “کسی که پوست خشک تری دارد باید خیلی کم و حدود یک بار در هفته، لایه برداری کند.

اکنون که به پوست پاکسازی و تازه لایه برداری شده خود، با بخارشوی، بخارپز یا هر روش دیگری که می‌توانید بخار دهید.

بخور کردن فواید زیادی دارد.

دمای داخلی پوست را گرم و منافذ را کمی گشاد می‌کند. در نتیجه باعث می‌شود چربی‌های سخت شده در منافذ (معروف به جوش‌های سرسیاه) کمی ذوب و نرم شوند و استخراج آنها آسان‌تر انجام شود. همچنین جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد و بسیار آبرسان است.

نحوه بخور گرفتن :
یک کاسه را با آب گرم یا داغ – اما نه جوش – پر کنید.
یک حوله را روی سر خود قرار دهید و صورت خود را به سمت کاسه برده تا حدی که نهایتا 20 سانتی متر با سطح آب فاصله داشته باشید.

این کار را فقط به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید. طولانی تر از آن پوست را دچار کم آبی می‌کند! همچنین ممکن است بخور گرفتن برای کسانی که مشکلات پوستی مانند ملاسما دارند، مناسب نباشد. پس در این مرحله دقت لازم را به عمل آورید.

هرگز پوست خود را بعد از بخار دادن بدون مرطوب کننده رها نکنید!! زیرا سفت و خشک شده و تمام رطوبت گرفته شده را از دست خواهد داد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

اگر به دنبال استخراج جوش های سرسیاه خود هستید، مهم است که این کار را به درستی انجام دهید تا از آسیب به پوست و منافذ خود جلوگیری کنید.

  • اگر از ابزار استخراج استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های سازنده آن را دنبال کنید.
    اگر از انگشتان خود استفاده می‌کنید، دست‌های خود را کاملا بشویید و انگشتان خود را در دستمال کاغذی بپیچید.
    انگشتان خود را در اطراف کومدون قرار دهید و یک بار فشار دهید. سپس حتماً جهت فشار انگشت خود را تغییر دهید تا از ایجاد لکه روی پوست یا ایجاد التهاب جلوگیری کنید و بعد برای بار دوم فشار دهید.

انواع مختلفی از ماسک وجود دارد:

  • ماسک‌های ژل مانند ماسک خواب براق هندوانه، خنک‌کننده و آرام‌کننده پوست هستند و برای انواع پوست – به‌ویژه آنهایی که قرمزی و روزاسه دارند، مفید هستند.
  •  ماسک‌های خاک رس، مانند ماسک بازسازی پوست Origins Original با گل رز، مخصوصاً برای پوست‌های چرب و منافذ مسدود شده مناسب هستند. خاک رس به خارج کردن ناخالصی‌ها از پوست کمک می‌کند.
  •  ماسک‌های کرم مانند معمولاً قوام سنگینی دارند. آنها برای انواع پوست‌های خشک که به چربی، روغن و اجزای مغذی بیشتری نیاز دارند، عالی هستند.
  •  ماسک‌های ورقه‌ای که با هیدراتاسیون مبتنی بر آب تزریق می‌شوند. این ماسک ها برای انواع پوست های خشک نیز عالی هستند.
  • شما همچنین می‌توانید یک ماسک عالی را در خانه با موادی مانند ماست، عسل، بلغور جو دوسر، آووکادو و پاپایا تهیه کنید.

ماسک مناسب برای شما بستگی به نوع پوست شما دارد. و مهم نیست که از کدام مدل استفاده می‌کنید، فقط آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید.

سرم‌ها درمان‌های هدفمند عالی برای نگرانی‌های خاص پوست مانند چین و چروک و رنگدانه هستند.

سرم‌ها حاوی مواد فعالی مانند نیاسینامید، آنتی اکسیدان، پپتیدها، ویتامینهای A، C و E و حتی رتینول‌های موضعی هستند.

برای مشکلات رنگدانه، سرم ویتامین C مانند سرم روشن کننده ویتامین C پلزنت را انتخاب کنید.

برای پوست‌های خشک، قرمز یا پوسته پوسته، سرم حاوی پپتید و نیاسینامید مانند سرم کنسانتره روشن کننده و ضد لک قوی پیگمنتا آردن را امتحان کنید.

اگر چین و چروک‌ دارید، بهتر است از سرم‌های حاوی رتینول‌ها یا فیتورتینول‌ها استفاده کنید.

بعد از سرم، یک لایه از مرطوب کننده مورد علاقه خود را بمالید.

اگر پوست شما چرب است، می‌توانید یک لوسیون سبک انتخاب کنید.

اگر پوست شما خشک است، باید از کرم‌های سنگین‌تری استفاده کنید.

در مرحله آخر ماساژ دادن صورت، نه تنها احساس خوبی دارد، بلکه به افزایش گردش خون و تخلیه لنفاوی نیز کمک می‌کند. 

همیشه با حرکت به سمت بالا پوست صورت خود را ماساژ دهید.

اگر پوست شما چرب است،در مورد استفاده از روغن بعد از مرطوب کننده برای ماساژ احتیاط کنید، اما به طور کل استفاده از روغنی که مناسب پوست چرب باشد نیز توصیه می‌شود، “زیرا در واقع به متعادل کردن تولید سبوم کمک می‌کند.”

برای پوست‌های چرب روغن جوجوبا توصیه می‌شود، در حالی که روغن نارگیل، گل گاوزبان، گل رز یا آووکادو گزینه‌های عالی برای کسانی هستند که پوست خشک دارند. اگر پوست شما مختلط است؟ از روغن کندر استفاده کنید.

و پس از اتمام ماساژ صورت با زدن کرم دور چشم فیشال خود را پایان دهید.

از تجربه فیشال در خانه خود برای ما بنوسید.💙

پست های مرتبط

خطر بیماری قلبی با ویتامین B

بر اساس تحقیقات جدید، سطوح بالای نیاسین، ویتامین B3، که در بسیاری…

۲ مرداد ۱۴۰۳

هر چند وقت یک بار باید فشار خون خود را اندازه بگیرید

وقتی ناراحت می‌شوید ممکن است احساس کنید که قلب‌تان می‌تپد، دمای بدنتان…

۲ مرداد ۱۴۰۳

پیشگیری از آلزایمر

چند سال اخیر تحقیقات آلزایمر باورنکردنی بوده است و کارشناسان ظاهراً به…

۲ مرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید