صفحه اصلی > زیبایی و مراقبتی : جلوگیری از ریزش موهای خشک و شکننده با 7 نکته

جلوگیری از ریزش موهای خشک و شکننده با 7 نکته

ریزش موهای خشک

اگر با ریزش موهای خشک و شکننده خود مواجه هستید، وقت آن است که برای حفظ و بازگرداندن سلامت موهای خود اقدام کنید. وقتی موها سالم باشد، ضخیم، پر، نرم و براق می‌شوند. اما همیشه سالم نگه داشتن موهایتان آسان نیست. بر اساس یک نظرسنجی، 91٪ از مردم هر روز به موهای خود آسیب می‌زنند!

موهای خشک و شکننده چگونه هستند؟

اگر موهای شما نازک و خشک‌اند یا به راحتی از انتها می‌شکنند، ممکن است موهای شکننده داشته باشید. نشانه‌های دیگر از شکنندگی مو عبارتند از: تار موهایی که بیش از حد شکافته و به اصطلاح موخوره می‌شوند و یا موهایی که کدر، وز یا درهم هستند.

موهای سالم در لایه نازکی از روغن یا چربی طبیعی (سبوم) که توسط پوست سر شما تولید می‌شود، پوشیده شده است. این روغن از تار مو محافظت کرده و نور را منعکس می‌کند و به آن ظاهری براق و طبیعی می‌دهد. اگر موها یا پوست سر شما خشک شود، این روغن‌ها ناپدید شده و موهای خشکی خواهید داشت که شکننده هستند و بیشتر در معرض ریزش قرار می‌گیرند.

ریزش موهای خشک

آیا موهای من شکننده است یا کم پشت و نازک؟
در مراحل اولیه ریزش مو، به راحتی می‌توان موهای شکننده را با موهای کم پشت و نازک اشتباه گرفت. هر دو می‌توانند موهایی با ظاهر صاف و کدر را ایجاد کنند که فاقد حجم هستند و باعث می‌شوند که از رشد کم مو خود تعجب کنید.

با این حال، مو شکننده باید با مویی که در حال نازک شدن هستند متفاوت است. بنابراین، شما باید بدانید که موهای شما در چه وضعیتی هستند. 3 تفاوت کلیدی بین ریزش مو شکننده خشک و ریزش مو نازک خشک، آورده شده است:

  • 1. بافت
    موهای خشک و شکننده معمولا زبر به نظر می‌رسند. وقتی خشک هستند حالت وز و وقتی خیس هستند حالت اسفنجی دارند. در همین حال، نازک شدن موها معمولاً به جای بافت، بر ظاهر کلی موهای شما تأثیر می‌گذارد.می‌شود ممکن است متوجه افزایش فاصله بین فرق مو، عقب رفتن خط مو یا لکه های طاسی روی سر خود شوید.
  • 2. علل
    موهای خشک و شکننده معمولاً در اثر آسیب گرما یا مواد شیمیایی حالت دهنده خشن ایجاد می‌شوند، در حالی که نازک شدن و کم پشت شدن موها بیشتر به دلیل طاسی با الگوی مردانه یا زنانه ایجاد می‌شود. به طور متوسط، الگوی طاسی تا سن 50 سالگی، 50 درصد مردان و 25 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • 3. مرحله افزایش شکنندگی مو
    در صورت عدم درمان، موهای شکننده، در نهایت می‌توانند منجر به نازک شدن مو و ریزش مو شوند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که موهای شما به طور مرتب در معرض عوامل آسیب زا مانند حالت دادن با وسایل حراراتی یا سفت بستن مو به صورت دم اسبی باشد. موهای خشک فاقد خاصیت ارتجاعی هستند و عدم ارتجاع باعث بیش از حد شکستن تار مو می‌شود.

علت ریزش موهای خشک چیست؟

درک علت خشکی مو برای بازگرداندن سلامتی به آن، ضروری است. در ادامه  7 عامل رایجی که می‌توانند باعث شکنندگی مو شوند، آورده‌ایم.

⏬ قرار گرفتن در معرض عناصر
افرادی که در آب و هوای خشک و گرم هستند ممکن است به دلیل گرما دچار خشکی مو شوند. مکان‌هایی که دما بالاست و در همین حین وزش باد زیاد است، حتی بیشتر به موهای شما آسیب می‌رسانند، زیرا این ترکیب می‌تواند تمام رطوبت موهای شما را بگیرد و آنها را شکننده، وز و کدر کند.

برای هیدراته نگه داشتن بدن و موهایتان، به خصوص در تابستان، مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین می‌توانید از ماسک‌های مو برای حفظ رطوبت مو استفاده و از موهای خود در برابر عوامل خشن محافظت کنید.

⏬ کمبود مواد مغذی
با خوردن یک رژیم غذایی سالم می‌توانید اطمینان حاصل کنید که به پوست سر شما، مواد مغذی مورد نیاز برای تولید سبوم و حفظ سلامت موهایتان می‌رسد.

ویتامین‌های A، B و C برای رشد موی سالم بسیار مهم هستند، در حالی که روی و پروتئین نیز برای تولید کراتین و ترمیم موهای شما حیاتی اند.

با خوردن یک رژیم غذایی متعادل هر روز مطمئن شوید که به اندازه کافی مواد مقید و مورد نیاز بدنتان را دریافت می‌کنید.

اگر رژیم غذایی جدیدی مانند روزه داری را امتحان می‌کنید، همچنان باید مواد مغذی کافی دریافت کنید. در حالی که مکمل‌ها می‌توانند کمک کنند، مصرف بیش از حد آن می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد. بهتر است مواد مغذی خود را مستقیماً از غذا دریافت کنید.

⏬شستشوی زیاد و حالت دادن
شستن روزانه موها می‌تواند چربی طبیعی پوست سر را که برای محافظت از موهای شما نیاز است، از بین ببرد. بسیاری از شامپوها و نرم کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی خشن هستند که در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند منجر به آسیب دیدن موها شوند. بنابراین، مهم است که محصولات مناسب موی خود را با دقت انتخاب کنید. وسایل حالت دهنده مبتنی بر حرارت مانند سشوارها و اتو موها نیز می توانند باعث خشکی و شکننده شدن موها شوند.

برای جلوگیری از این امر، موهای خود را هر 2 تا 3 روز یک بار بشویید و استفاده از وسایل حالت دهنده داغ را تا حد امکان در برنامه مراقبت از مو به حداقل برسانید. همچنین ایده خوبی است که موهای خود را مرتباً کوتاه کنید تا انتهای خشک یا مو خوره شده از بین برود.

برخی از مدل‌های مو نیز می‌توانند باعث آلوپسی کششی شوند.

برخی‌ها پیشنهاد می‌کنند که درمان ‌های طبیعی مانند سرکه سیب برای مو می‌تواند کوتیکول مو را ببندد و از خشک شدن آن جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا این یک راه حل موثر است یا خیر.

⏬دکلره و رنگ 
دکلره کردن موها روشی بسیار محبوب است - اما می‌تواند به شدت به سلامت موهای شما آسیب برساند. سفید کننده مو بیشتر از پراکسید هیدروژن ساخته شده است، ترکیبی که با رنگدانه موی شما واکنش می‌دهد و تا آنها را روشن کند. این ماده می‌تواند به هسته مو آسیب برساند و باعث شکستگی شدید مو در اطراف تاج و خط مو و حتی ریزش قابل توجه مو شود.

اگر موهای خود را به طور منظم دکلره می‌کنید، مهم است که خطرات آن را بدانید. از دکلره اضافی خودداری کنید، هرگز سفید کننده را بیشتر از آنچه دستورالعمل گفته شده روی پوست خود قرار ندهید، و در حالت ایده آل سعی کنید به طور کلی از دکلره کردن موهای خود دوری کنید.
⏬شرایط فیزیکی
برخی از اختلالات هورمونی، مانند کم کاری تیروئید یا پر کاری تیروئید، می‌تواند باعث خشکی، شکننده شدن مو و ریزش مو شود. این شرایط همچنین تعدادی از علائم دیگر مانند خستگی، تغییر وزن، حساسیت به سرما و گرفتگی عضلات همراه باشد.

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، یک قرار ملاقات با پزشک عمومی خود داشته باشید. این شرایط قابل درمان هستند، بنابراین یک راه عالی برای بهبود سلامت عمومی و رفاه و همچنین ظاهر موهایتان است.

⏬تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن
با بالا رفتن سن، پوست سر به طور طبیعی تولید روغن‌های طبیعی در پوست سر را کاهش می‌دهد. این امر منجر به ریزش موهای خشک و شکننده در افراد با هر جنسیتی می‌شود. این روند در زنانی که یائسه شده‌اند، به دلیل تغییرات هورمونی که در این مرحله از زندگی رخ می‌دهد، سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

شما نمی‌توانید با افزایش سن مبارزه کنید، اما همچنان می توانیم از موهای خود مراقبت کنید. از درمان‌های مرطوب کننده استفاده و موهای خود را مرتباً کوتاه کنید تا انتهای آسیب دیده مو از بین برود و رشد مجدد آن تقویت شود.

⏬بی اشتهایی عصبی
اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی، شرابط روانی هستند که بیشتر از تصور بر جسم و وزن تأثیر می‌گذارند. همچنین می‌توانند تأثیر مخربی روی موهای شما داشته باشند. هنگامی که بدن خود را از انرژی محروم می‌کنید، بدن بر حفظ حیاتی ترین عملکردهای خود مانند تنفس و گردش خون تمرکز می‌کند. این بدان معناست که موهای شما از انرژی و مواد مغذی محروم شده و این امر باعث شکنندگی و حتی ریزش مو می‌شود.
  • اگر با یک اختلال خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی زندگی می‌کنید، از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.
  • اگر موهایتان همچنان در حال ریزش است چه باید کرد؟ اگر همه این گزینه‌ها را امتحان کرده‌اید و هنوز هم ریزش موی قابل توجهی دارید، ممکن است بخواهید با یک مشاور پوست و مو صحبت کنید. از طاسی الگو گرفته تا آلوپسی کششی، دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد..
برای زنان، این امر به ویژه چالش برانگیز است. رزرو مشاوره با متخصص پوست و مو می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد علت ریزش موهای خود بیشتر بدانید و بهترین درمان ریزش مو خود را پیدا کنید.
پست های مرتبط

چگونه از شر موخوره و موهای خشک و وز خلاص شویم؟ 5 راه حل

موهای بسیار خشک و وز شده یک بیماری مو است که اکثر…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه موهای رنگ شده را سالم نگه داریم

چگونه موهای رنگ شده را سالم نگه داریم آیا بیشتر از آنچه…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید