صفحه اصلی > زیبایی و مراقبتی : چگونه موهای رنگ شده را سالم نگه داریم

چگونه موهای رنگ شده را سالم نگه داریم

مو رنگ شده

چگونه موهای رنگ شده را سالم نگه داریم

آیا بیشتر از آنچه به یاد دارید موهای خود را رنگ کرده‌اید؟ یا در شرف ورود به دنیای هیجان انگیز رنگ‌ها هستید؟ در هر صورت، هیچ وقت برای محافظت از موهای خود خیلی زود یا دیر نیست. وقتی برای موهایتان وقت و هزینه می‌کنید، قطعاً می‌خواهید تا جایی که ممکن است زیبا به نظر برسند.

موهای رنگ شده را سالم نگه داریم

 رنگ مو به چه صورت عمل می‌کند؟
در مرکز هر تار مو، مرکز مو قرار دارد که توسط قشر پوست احاطه و قشر پوست و توسط کوتیکول بیرونی پوشیده شده است.

همچنین رنگ طبیعی موهای شما  توسط ماده‌ای به نام ملانین تعیین می‌شود. و انواع مختلفی از ملانین وجود دارد که در تارهای مو ظاهر می‌شود:

  • اگر فردی دارای مقدار زیادی رنگدانه یوملانین باشد، موهای مشکی خواهد داشت.
  • اگر مقادیر متوسطی از اوملانین داشته باشید، موهایتان قهوه ای است و با کمی اوملانین موهایتان بلوند است.
  • قرمزی مو به دلیل داشتن رنگدانه ای به نام فئوملانین با مقدار کمی اوملانین ایجاد می‌شود.

رنگ مو، مولکول‌های کوتیکول بیرونی مو را به اندازه کافی باز کرده تا رنگ مصنوعی به قشر پوست نفوذ کند و رنگدانه را تغییر دهد.

موهای رنگ شده

اما چرا رنگ گاهی اوقات به موهای شما آسیب می‌رساند؟

همانطور که خواندید، در طول رنگ آمیزی، رنگ مو به کوتیکول بیرونی نفوذ می‌کند. این فرایند اگاهی اوقات باعث می‌شود که روغن طبیعی موهای شما، که به عنوان سبوم شناخته می شود، به سمت تار مو حرکت نکند یا بطور کل تولید نشود. در نتیجه پس از رنگ کردن، موها خشک  شده و ممکن است وز و شکننده شوند.

به همین دلیل بسیار مهم است که پس از رنگ کردن موهای خود مراقبت بیشتری از آنها داشته باشید.

با رعایت این 7 نکته می‌توانید موهای رنگ شده را سالم نگه دارید:

شامپوهای ملایم با رطوبت اضافی را انتخاب کنید.
موهای خود را با نرم کننده عمیق آبرسانی کنید.
بعد از هر بار شامپو موها را حالت دهی کنید.
قبل از استفاده از نرم کننده، آب را با یک حوله از موهای خود بگیرید.
موها را با آب نیمه گرم یا خنک بشویید.
حرارت اعمال شده بر روی مو را با استفاده از اسپری‌های محافظتی کاهش دهید.
محصولات حالت دهنده‌ای را انتخاب کنید که به موهای شما رطوبت می‌بخشند.

1️⃣موهای خود را کمتر بشویید

هرچه بیشتر موهای خود را بشویید، رنگ شما سریعتر محو می‌شود – واقعاً به همین سادگی است. بنابراین از شستشوی مکرر مو خود خودداری کنید. بهترین راه برای مراقبت از رنگ این است که فقط دو یا سه بار در هفته موهای خود بشویید – فقط در صورت نیاز و چرب شدن مو از شامپوی خشک بر روی ریشه‌ها و کف سر استفاده کنید.

2️⃣از شامپوهایی با مرطوب کنندگی بالا استفاده کنید

یک شامپو مرطوب کننده برای موهای رنگ شده عالی است. در طول فرآیند رنگ کردن موهای شما، مواد شیمیایی به لایه بیرونی مو نفوذ کرده تا لایه داخلی مو بتواند رنگ را جذب کند. پس از انجام فرآیند شیمیایی، موها، به صراحت، آسیب می بینند و این آسیب موها را مستعد خشک شدن می‌کند.

3️⃣ مستقیماً به سراغ نرم کننده بروید

بنابراین، در کنار کم کردن شست و شوی مو خود حالت دهنده و نرم کننده را در روتین مراقبت از موهای خود قرار دهید. نرم کننده‌ها نه تنها نرمی، درخشندگی به موی شما اضافه می‌کنند بلکه مغذی نیست هستند. وقتی موهای خود را رنگ می کنیم، شکننده تر می شوند – این به رنگ کمک می کند تا از بین برود و بنابراین، در آن زمان محو شدن اتفاق می افتد. بنابراین اجازه دهید روغن‌ها، کره‌ها، پلیمرهای حالت‌دهنده و سایر عناصر آبرسانی که اغلب در یک نرم‌کننده عالی قرار می‌گیرند تا به شکل‌گیری یک سد محافظ کمک کنند و از ایجاد آزادی رنگ شما جلوگیری کنند.

4️⃣ شامپوی مناسب را انتخاب کنید

دلیلی وجود دارد که چرا شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده اختراع شده است. شامپوهای معمولی می‌توانند رنگ شما را شسته و محو شدن رنگ را تسریع کنند، فرمول‌هایی مانند شامپو L’Oréal Paris Elvive Color Protect در واقع برای محافظت از رنگ شما کار می‌کنند و به زیبایی و شادابی سایه پاستلی، زنده یا متالیک شما کمک می‌کنند. هر کاری که انجام می دهید، شامپوی «کم سولفات» را انتخاب کنید زیرا به شستن رنگ کمتری از موهایتان کمک می‌کند.

5️⃣ حفاظت از مو در برابر حرارت

موهای خود را کمتر در معرض حرارت وسایل گرمایشی به حداقل برسانید! در صورت استفاده از اتوهای مو، از اسپری‌های محافظتی استفاده کنید. اگرچه آنها آنها نمی‌توانند موهای شما را در برابر استفاده بیش از حد و حرارت بالا عایق کنند! ولی مواد تشکیل دهنده در اسپری‌های محافظ حرارت، آسیب گرما را کاهش می‌دهند.

6️⃣ برای استفاده از ماسک‌ مو وقت بگذارید

فقط 5 تا 10 دقیقه ماسک مو زدن دو بار در هفته می‌تواند به ترمیم آسیب، افزایش درخشندگی و تغذیه شما کمک کند – و به طور طبیعی، رنگ مو شما را برای مدت طولانی‌تری بدون تغییر نگه دارد.

7️⃣نور خورشید می تواند رنگ موهای شما را سریعتر محو کند
از اشعه ماوراء بنفش و نور بیش از حد خورشید اجتناب کنید. اگر قرار است برای مدت طولانی زیر نور خورشید باشید، از کلاه یا سرپوش دیگری استفاده کنید تا از آسیب اشعه خورشید به موهایتان جلوگیری کنید. اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث خشک شدن و شکستن مو و نشت رنگ از تارهای مو می شود.

8️⃣موهای خود را در هوا خشک کنید

همانطور که در موارد قبل اشاره کردیم، گرمای ناشی از سشوار، اتوهای صاف کننده و اتو فر کننده نه تنها ممکن است به مو آسیب برساند، بلکه باعث از بین رفتن رطوبت مو شده و درخشندگی رنگ مو شما را از بین می‌برد. می‌توانید در صورت استفاده از سشوار از روغن موی L’Oréal Paris Elvive را روی موهای مرطوب خود بمالید تا تغذیه و درخشندگی بیشتری داشته باشند – و همچنین به حفظ رنگ مو شما از حرارت سشوار کمک می‌کند..

9️⃣ هوشمندانه شنا کنید

داستان‌هایی در مورد اینکه کلر رنگ موهای شما را به رنگ سبز لزج در می‌آورد را به خاطر دارید؟ کلر می‌تواند رنگ مو رنگ شده را تغییر دهد (البته که بدیهی است رنگ آن را سبز نمی‌کند!). فقط می‌تواند رنگ شما را به سرعت محو کند. بنابراین اگر به استخر می‌روید، روی موهای خود یک لایه نرم کننده را بزنید تا یک سد محافظ در برابر آسیب‌های شیمیایی کلر روی موهای شما تشکیل شود.

🔟با موهای خیس به رختخواب نروید
قبل از رفتن به رختخواب زمان کافی را برای خشک شدن مو خود بگذارید. خوابیدن با موهای خیس می‌تواند منجر به شکستگی و آسیب انها شود. اگر موهایتان بلند است و وقت ندارید موهایتان را خشک کنید، آن ها را ببافید.

و در آخر :

تغذیه مناست داشته باشید

زیبایی و سلامت از درون بدن شروع می‌شود، بنابراین موهای خود را از داخل به بیرون تغذیه کنید.

🔵رژیم غذایی سرشار از ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی قزل آلا، موهای شما را با اسیدهای چرب امگا 3 تغذیه می‌کند و آنها را درخشان و محکم می‌کند. مقداری گردو به آن اضافه کنید و مقداری ویتامین E دریافت کنید تا به مبارزه با خشکی و شکننده شدن موهای خود کمک کنید.

🔵ویتامین C، ویتامین A، بیوتین و آهن همگی برای سلامت پوست سر و فولیکول های مو ضروری هستند. داشتن یک رژیم غذایی غنی از این مواد مغذی به حفظ براقی و سلامت موهای شما کمک می کند.

ویتامین C کمک می کند تا خون رسانی به پوست سر بهتر انجام شود. این ویتامین که در مرکبات، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شود، به جذب آهن در بدن نیز کمک می‌کند.

🔵آهن مهم است زیرا گلبول های قرمز خون از این عنصر برای انتقال اکسیژن به سلول های سراسر بدن از جمله پوست سر استفاده می کنند. آهن پایین در برخی موارد باعث ریزش مو می شود. غذاهایی مانند گوشت، ماهی، سفیده تخم مرغ، سبزیجات برگ دار و پنیر کم چرب بخورید.

🔵بیوتین نوعی ویتامین B است که در هویج، زرده تخم مرغ و ماهی قزل آلا یافت می شود. . دریافت بیوتین کافی در رژیم غذایی به بهبود سلامت مو، پوست و ناخن کمک می کند.

🔵یکی از مهم ترین مواد مغذی برای کمک به ترمیم موهای خشک و شکننده ویتامین A است که در اسفناج، هویج، زردآلو، فلفل قرمز و سیب زمینی شیرین وجود دارد. ویتامین A به بازگرداندن درخشندگی و درخشندگی موهای کدر کمک می کند و رطوبت پوست سر را تامین می کند.

پست های مرتبط

چگونه از شر موخوره و موهای خشک و وز خلاص شویم؟ 5 راه حل

موهای بسیار خشک و وز شده یک بیماری مو است که اکثر…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جلوگیری از ریزش موهای خشک و شکننده با 7 نکته

اگر با ریزش موهای خشک و شکننده خود مواجه هستید، وقت آن…

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید